Apollo’s and Hats with Nets. - Reisverslag uit Yulara, Australië van Remco&Marley Visée - WaarBenJij.nu Apollo’s and Hats with Nets. - Reisverslag uit Yulara, Australië van Remco&Marley Visée - WaarBenJij.nu

Apollo’s and Hats with Nets.

Door: Marley

Blijf op de hoogte en volg Remco&Marley

17 Januari 2015 | Australië, Yulara

Hallo allemaal,

Hier weer een verhaal, wat een geweldige week hebben we gehad zeg!
De vlucht naar Alice Springs was easy; 3 uurtjes vliegen, weer een eigen beeldscherm, broodjes en drinken, een zucht en een scheet en we waren in het Northern Territory. Wat een warmte hier, pff! Aangezien het vliegveld inimini is, was het niet geheel moeilijk om de koffers te vinden. De autoverhuurstent was ook makkelijk te vinden. De dame van Hertz vroeg of we interesse hadden in een free upgrade; altijd! Dus van onze Toyota Yaris zijn we naar een Toyota Hilux gegaan, genaamd Shorty. Shorty is enorm, ik kom er niet bovenuit, maar hij is geweldig! 4 wiel aandrijving, groot, wit, enorme laadbak waar je niets aan hebt, en o ja; enorm!
De weg naar Alice Springs city is niet zo moeilijk; er gaat één weg. We hadden meteen het hotel gevonden; deze zat aan de hoofdweg. We hebben eerst in het centrum geluncht, vervolgens wat eten en drinken gehaald bij de supermarkt. Het hotel was prima! Mooie kamers, fijne douche en gelukkig ook airco. We hebben eerst een middagdutje gedaan. Ten eerste is het veel te warm in de middag in Alice Springs, daarnaast is het hier anderhalf uur later dan in Sydney, dus voor ons gevoel zat er 25,5uur in een etmaal. In de avond zijn we naar het welkomstbord gereden, hier hebben we natuurlijk even foto’s gemaakt. Avondeten bij de Subway gehaald, ook een wijntje en biertje. Vroeg naar bed, want woensdag zijn we naar Uluru gereden.
De tocht naar Uluru viel ons eigenlijk wel mee. Het is een heel eind, maar het is wel te doen (460 km). We zorgden ervoor dat de tank steeds minstens tot de helft gevuld was. Erg leuk weetje; in het midden van Australië zitten zo weinig tankstations en dus geen concurrentie dat ze de prijzen enorm omhoog kunnen gooien. Gelukkig waren we hierop voorbereid, scheelt weer. We zijn om 6uur in de ochtend gaan rijden, vanaf 6 uur mag je de highways op hier met een huurauto, daarnaast ben je dan nog even de zon voor, wat ook best fijn is. De weg is één recht stuk, je moet vooral oppassen dat je niet gaat turen, gelukkig keken we met vier ogen, scheelt ook weer. Iedereen zegt elkaar gedag (zoveel auto’s rijden er ook niet), dus we deden leuk mee en zwaaiden naar iedereen die ons tegemoet kwam. We zijn onderweg een lifter tegengekomen, maar op advies van iedereen (letterlijk iedereen), niet gestopt; dit zijn trucjes van de plaatselijke bevolking. Verder geen gekke dingen gezien. De snelweg is op sommige plekken gewoon afgebrokkeld, er steken vaak lizzards over, ook een enkele slang gezien. De eerste enorme rots die je ziet is Mount Connor, meer hoekig dan Ayers Rock, minstens zo mooi!
Rond 11uur kwamen we in Uluru aan. Het Nationaal Park is prachtig. We besloten om door te rijden naar de Kata Tjuta (Olga’s), omdat donderdag Ayers Rock dag zou zijn! De Olga’s zijn prachtig, groter dan we verwacht hadden (van de foto’s van vrienden / familie / boekjes / internet leek het minder groot). We zijn hier maar even gestopt, want we werden helemaal gek van de honderden vliegen die rond en op je hoofd vliegen. Omdat we wederom best moe waren van het rijden besloten we naar het hotel te gaan. Yulara is een dorp vlakbij het Nationaal Park. Hier heb je alle hotels, campgrounds, supermarkten enzovoorts. Ook de plaatselijke bevolking woont hier. Het is een grote rotonde met verschillende afslagen, leuk om te zien. We zijn toeristen geweest en hebben eerst gewinkeld, wat boodschappen gedaan (goedkoper dan om steeds uit eten te gaan;)). We hebben hier van die netten gekocht waardoor je minder gek wordt van vliegen, haha! Ook dit hotel was prima, mooie ruime kamer, goedwerkende TV, internet en fijne douche en natuurlijk wederom airco. We zijn vroeg naar bed gegaan.
Ayers Rock dag; donderdag. Opstaan om 5uur, zorgen dat je om 6uur begint met wandelen. We wilden graag om de rots heen lopen, echter is de temperatuur gemiddeld tussen de 36 en 40 graden, vandaar dat vroeg opstaan een vereiste is. Je moet voor 11 uur in de ochtend gewandeld hebben wat je wilde wandelen, hierna sluiten de wandelroutes. We vonden het lopen om Ayers Rock geweldig, het is machtig groot, om je heen is het praktisch vlak. Je hoort niets om je heen, het lijkt of je alleen loopt en je bent ineens een heel klein persoon. Na twee uur hebben we de 10,6 km volbracht. We waren moe maar voldaan, hebben geen aboriginals gezien, wel wat dingo’s (anders waren het honden haha). Na een appel, stuk komkommer, boterhammen en veel water besloten we door te gaan naar de Olga’s om hier ook een route te wandelen. Deze route was korter maar intensiever, wederom prachtig!
Rond 11uur waren we klaar met wandelen, gek van de vliegen, bezweet, gek van de warmte maar gigantisch voldaan. Op naar het hotel voor een lekkere douche. Remco besloot in bad te gaan; die gaat wanneer hij kan in bad (in Hong Kong ook al). In de namiddag zijn we naar Ayers Rock teruggereden voor wat mooie foto’s. Dit was een perfect moment, we waren met zijn tweeën, we voelden ons heel gelukkig. In de avond zijn we naar de sunset gereden. Nu kwam de laadbak goed tot zijn recht; we parkeerden de auto achterstevoren, hadden een deken meegenomen en zijn in de laadbak gaan zitten, wijntje / biertje erbij, toastjes erbij; wij waren goed voorbereidt. De zonsondergang is onze favoriet, de rots heeft ongeveer 10 verschillende kleuren gehad. De lucht is helder blauw, overdag geen wolkje aan de lucht, in de avond die je de duisternis gewoon opkomen. Prachtig. Terug bij het hotel hebben we nog een tijdje naar de sterrenhemel gekeken; de sterren zijn zo prachtig helder daar! Southern Cross was wederom goed te zien! Kortom; meest perfecte dag!
Vrijdag ochtend was het plan om naar de sunrise te kijken, waar we echter halverwege achter kwamen was dat de sunrise niet achter de Ayers Rock vandaan kwam maar vanuit een totaal andere plek. We zijn dus halverwege omgedraaid om naar de sunset plek te rijden. Hier was de zon wel achter de rots (wat ik graag wilde zien), dus hebben we hier wat foto’s gemaakt.
Hierna zijn we aan de terugreis begonnen. We hadden besloten om niet meer naar Kings Canyon te gaan wat ons wel heel gaaf leek en het originele plan was. Echter is dat nog een extra 300 km wat je dan moet rijden, iets teveel voor op één dag. We zijn onderweg een paar keer gestopt voor foto’s van bijv. banden in een boom, verkeersborden, Mount Connor.
Op de terugweg veel slangen tegengekomen, ook een overstekende koe, een rare gans of een baby struisvogel / emu (daar zijn we nog niet over uit, maar een gans lijkt me sterk haha).
Terug in Alice Springs hebben we weer eerst avond eten en snacks gehaald. We waren uiteindelijk zo moe van alles, alles is zo gaaf, zo adembenemend, ongelooflijk. We waren van plan om naar het Wildlife park te gaan, echter hebben we ondertussen zoveel wildlife gezien en zijn we in Cairns weer wat dingen van plan, dus hebben we het wildlife park in Alice Springs gelaten voor wat het was. Gisterenavond hebben we weer gezellig geborreld samen, filmpje erbij en klaar is kees.
Vanmorgen moesten we om 10uur uit de hotelkamer zijn, we hebben de auto volgegooid met diesel en hebben de auto teruggebracht naar het vliegveld. Momenteel zijn we daar nog. Heel en weer met Taxi en Shuttlebus kwam op minstens 70 dollar. En of we ons hier op het vliegveld of in Alice Springs moeten vermaken maakt ook niet uit. We hebben genoeg spelletjes mee, ik heb tijd om een blog te schrijven en dan vliegt de tijd ook weer.

Hier is het momenteel 12uur in de middag. Om 17.30uur vertrekt de vlucht naar Cairns, onze laatste officiële vakantiebestemming. We hebben er super veel zin in. Veel leuke plannen, maar ook een wat rustiger weekje. We zijn benieuwd naar het appartement, komt vast wel goed ;)

Weer een lap van een verhaal, hopelijk weer leuk om te lezen! Bedankt dat jullie ons nog steeds trouw volgen. Goedemorgen Nederland, fijn weekend!

O ja, we hebben eindelijk postzegels gekocht, dus er gaan wat kaartjes op de post vandaag ;)

Liefs,
Remco en Marley

• 17 Januari 2015 - 04:54

Jolanda:

Wat een mooi verhaal, wat hebben jullie veel gezien. Het zal heel mooi geweest zijn daar bij Ayers Rock, die sunset! Er komt dan gelijk een lied naar boven: 'it's such a perfect day'!
    Zo weer naar de bewoonde wereld, op naar de laatste bestemming. Heel veel plezier.Liefs mutti xxx

• 17 Januari 2015 - 05:22

Vati:

Hoi Marley en Remco, wat een leuk verhaal weer. Het is een avontuur op zich om daar auto te rijden en al dat natuurschoon te zien. Ik ben zo nieuwsgierig naar jullie verhalen. Nu op naar Cairns en daar lekker relaxen. Goede vlucht maar weer en geniet van het Great Barrierreef. Tot de volgende blog.

• 17 Januari 2015 - 06:39

Natasja En Jerry En Dimitri:

Hoi marlies en remco .wat. het weer te.lezen zo veel leuke dingen gedaan om nooit meer te vergeten geniet nog lekker en rust lekker uit liefs ons

• 17 Januari 2015 - 07:17

Ilse:

Super weer om te lezen!

• 17 Januari 2015 - 11:49

Wilma:

Wat een verhaal (en wat een mooi liedje ook Jolanda). Geniet verder.

• 18 Januari 2015 - 06:43

Kim :

Ik zal de cliënten doorgeven dat je besloten hebt te blijven;) klinkt fantastisch!! Een reis om nooit te vergeten!! X

• 18 Januari 2015 - 10:44

Marian:

Zondagmorgen net wakker en ik lees met veel plezier jullie verslag. Ben jaloers op jullie want bij ons voor de zoveelste dag op rij een grijze lucht en regen. En dan lees ik dat het in Australië zo lekker(soms te lekker) warm is. Wat doen en beleven julie veel en wat jammer dat de laatste dagen vakantie ingaan.. Geniet er nog met volle teugen van veel plezier groetjes van ons.

• 19 Januari 2015 - 09:59

Desiree:

Klinkt allemaal super!! Heeeel veel plezier nog!

• 19 Januari 2015 - 13:22

Ilonka, Peter En Mitchel:

Echt weer ontzettend leuk om te lezen. En wat hebben jullie al veel gezien en beleefd.
    Nog een hele fijne week en we kijken weer uit naar het volgende verslag en foto's

Groetjes Peter, Ilonka en Mitchel.